Citroën DS
De Godin op snelheid gevangen door Paul Santman
In een explosie van kleur en beweging schildert Paul Santman niet zomaar een auto, maar een revolutie op wielen. De Citroën DS – in Frankrijk liefkozend La Déesse (de godin) genoemd – was een keerpunt in de autogeschiedenis, en Santman weet dit wonder uit staal, olie en visie treffend te vangen in pure emotie.
Vanuit vogelvlucht lijkt de DS zich als een komeet door een landschap van paars, geel, grasgroen en vuurrood te slingeren. De compositie is dynamisch, alsof de auto net een bocht heeft genomen op een verlaten landweg in de Dordogne. De karakteristieke, gestroomlijnde carrosserie zweeft haast over het doek – precies zoals het originele hydropneumatische veersysteem de inzittenden ooit liet zweven over de weg.
De DS was zijn tijd ver vooruit: aerodynamisch als een vliegtuig, voorzien van stuurbekrachtiging, rembekrachtiging en zelfs meedraaiende koplampen – techniek waar men in Detroit of Stuttgart alleen nog van droomde. En toch bleef de auto onmiskenbaar Frans, met een design dat net zo goed thuishoorde in het Louvre als op de Champs-Élysées.
In Santmans expressieve stijl krijgt deze vooruitstrevende schoonheid haar verdiende artistieke eer. De lijnen zijn los en intuïtief, de kleuren zijn ongebreideld en rijk. Er is geen streven naar technische perfectie, maar juist naar het ongrijpbare: de ziel van een auto die haar tijd ver vooruit was en tegelijkertijd diep geworteld in de Franse identiteit.
Paul Santman toont met zijn DS-schilderij hoe kunst, techniek en cultuur samenkomen. Het is geen stilstaand portret, maar een denderende herinnering aan een tijd waarin dromen en ontwerpen nog hand in hand gingen.
De auto collectie
Neem contact op als u geïnteresseerd bent in een van mijn werken.




